maandag 20 april 2015

zelf waspoeder maken

Vriendlief kan niet zo goed tegen de wasmiddelen uit de supermarkt. Zeker niet die hele geparfumeerde middelen. En ik moet eerlijk zeggen, een aantal vind ik best lekker ruiken, maar een heleboel ook wel erg overheersend.
Nu gebruik ik al een hele tijd het wasmiddel van E.cover. Die bevalt me prima, ruikt niet te sterk en vriend kan er volgens mij goed tegen.
Ook heb ik een pot wasmiddel voor bonte was van een natuurwinkel. Ruikt nergens naar maar werkt wel.
Maar toen was mijn wasmiddel voor de witte was op. En aangezien ik tegenwoordig veel dingen zelf maak, was al snel de keuze gemaakt. Dat maak ik dus gewoon zelf.
Ik bestelde wat spulletjes uit Duitsland bij Aromatherapie. Zij hebben op hun website ook recepten staan.
Ik gebruikte het volgende:
80 gram zeepvlokken
300 gram soda ( ik deed er wat minder in om te proberen. Ik wist niet was soda met mijn wasmachine ging doen. )
150 gram zuiveringszout
150 gram citroenzuur
75 gram grof zeezout.

Ik gebruik dit nu al een aantal weken. Mijn was is stralend wit ( en met een manneke wat graag buiten speelt en lekker vies mag worden ) en bevat weinig schadelijke stoffen.

Als wasverzachter gebruik ik nu nog even de wasverzachter van E.cover. Maar je kunt ook gewoon azijn met een paar druppels etherische oliën nemen.



3 opmerkingen:

  1. Ik val altijd terug op 'officieel' waspoeder omdat ik bang bent dat het anders niet schoon wordt. Maar dat kan dus toch wel met zelfgemaakte waspoeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd leuk om nieuwe blogjes op Internet tegen te komen
    ik volg meestal blogjes dat te maken hebben
    met thuis, haken, koken en fotografie

    Bedankt voor het delen
    en nog een fijne dag !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh bedankt voor het delen! Ga het zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen